Σάββατο, 25 Αυγούστου 2012

Επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Μιχάλη Κριτσωτάκη


από το Γραφείο Τύπου
Συζητήθηκε σήμερα η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Μιχάλη Κριτσωτάκη προς τον υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας με θέμα...

«Επείγουσα ανάγκη για λήψη μέτρων καταπολέμησης της «μαύρης εργασίας» στις επιχειρήσεις του τουρισμού και του επισιτισμού».

Στα συγκεκριμένα ερωτήματα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Μιχάλη Κριτσωτάκη για το ποια μέτρα σχεδιάζει να πάρει η κυβέρνηση για να καταπολεμηθεί η ανασφάλιστη εργασία, ο υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κ. Παναγιωτόπουλος δεν απάντησε!

Ακολουθώντας την τακτική του προϊσταμένου του υπουργού κ. Βρούτση, ο υφυπουργός προσπάθησε να υπεκφύγει επαναλαμβάνοντας την απόφαση για το προσωρινό κλείσιμο δύο (2) επιχειρήσεων. Επανέλαβε την διακήρυξη για προτεραιότητα στην καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας και προχώρησε στην θέση, που μόνο εξωγήινοι μπορούν να πιστέψουν, ότι το υπουργείο Εργασίας διακρίνεται για την υπερδραστηριότητά του στον τομέα αυτό!

Ρωτάμε λοιπόν για άλλη μια φορά την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

§ χάριν αυτής της υπερδραστηριότητας του υπουργείου σας αυξήθηκε την τελευταία διετία πάνω από 10% η ανασφάλιστη εργασία;

§ χάριν αυτής της υπερδραστηριότητας του υπουργείου σας έχουν σχεδόν διαλυθεί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί (ΣΕΠΕ, ΕΥΠΕΑ);

§ χάριν αυτής της υπερδραστηριότητας του υπουργείου σας δεν υλοποιούνται οι αποφάσεις των ελεγκτών;

§ χάριν αυτής της υπερδραστηριότητας του υπουργείου σας δεν εισπράττονται τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τους ελεγκτές;

Ο Μιχάλης Κριτσωτάκης ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του είπε:

Με επικοινωνιακά τρυκ δεν πρόκειται να λυθεί το σοβαρότατο και τεράστιο πρόβλημα της «μαύρης» εργασίας. Κυρίως, διότι η υποβάθμιση της εργασίας, η εκθεμελίωση των εργασιακών σχέσεων και του ασφαλιστικού συστήματος αποτελεί βασική κατεύθυνση της πολιτικής σας.

Η συνέχιση της πολιτικής που συνεχίζει να υλοποιεί και η σημερινή Μνημονιακή κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, οδηγεί, όσο κι αν διαρρηγνύετε τα ιμάτιά σας περί του αντιθέτου, στην απόλυτη απελευθέρωση της αγοράς εργασίας, σε μια αγορά εργασίας χωρίς ασφάλιση, χωρίς συλλογικές συμβάσεις, χωρίς συντάξεις, χωρίς ωράρια, μια αγορά εργασίας εναρμονισμένη απόλυτα στα συμφέροντα και τις επιδιώξεις του κεφαλαίου.

Γι’ αυτό, ένας δρόμος και τρόπος υπάρχει για την καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας – η ολοκληρωτική ανατροπή αυτής της πολιτικής!

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΕ΄

Παρασκευή 24 Αυγούστου 2012

Αθήνα, σήμερα στις 24 Αυγούστου 2012, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10.13΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΝΑΚΟΥ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση…

Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 110/21.8.2012 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς-Ενωτικού Κοινωνικού Μετώπου κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκη προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, σχετικά με τη λήψη μέτρων καταπολέμησης της «μαύρης εργασίας» στις επιχειρήσεις του τουρισμού και του επισιτισμού.

Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης για δύο λεπτά, προκειμένου να αναπτύξει την ερώτησή του.

ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, ακόμα και σε σχέση και σε σύγκριση με το μνημονιακό καθεστώς, αυτό που έχει δημιουργηθεί με ευθύνη των προηγούμενων δικομματικών κυβερνήσεων και τώρα των μνημονιακών κυβερνήσεων και της παρούσης Κυβέρνησης, η κατάσταση στις επιχειρήσεις του τουρισμού και του επισιτισμού –ακόμα και με αυτό το καθεστώς- είναι απαράδεκτη, είναι μαύρη και θα έλεγα ότι συνιστά καθεστώς γαλέρας και δεν είναι υπερβολή.

Η παράνομη, αδήλωτη, ανασφάλιστη, η μαύρη –όπως έχει επικρατήσει να λέγεται- εργασία που ενισχύεται σήμερα με τη μνημονιακή πολιτική και αυτής της Κυβέρνησης, κύριε Υπουργέ, είναι απαράδεκτη, γιατί –σύμφωνα με δικά σας στοιχεία, τα στοιχεία του ΣΕΠΕ- το πρώτο εξάμηνο του 2012 οι 10.603 εργαζόμενοι από τους 29.560 που εργάζονται στις επιχειρήσεις που ελέχθησαν είναι ανασφάλιστοι σε ένα ποσοστό 35,87%. Οι μισοί έλεγχοι, δηλαδή το 49,5%, έγιναν σε επιχειρήσεις εστίασης και το ποσοστό ανασφάλιστης εργασίας ήταν 58,2%.

Τι γίνεται με όλους αυτούς που εργάζονται; Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν; Τι γίνεται με τα ασφαλιστικά ταμεία; Πείτε μου αν υπάρχει Υπουργείο Εργασίας ή αν πρέπει να έχουμε αίτημα να υπάρξει Υπουργείο Εργασίας, διότι περί αυτού πρόκειται. Θα μου πείτε: Ποια πολιτική εφαρμόζουμε; Τη μνημονιακή, την οποία όμως αποδέχεστε.

Εγώ θα σας πω ότι η Ομοσπονδία των εργαζομένων στον τουρισμό και τον επισιτισμό καταγγέλλει διαχρονική καταστρατήγηση εφαρμογής των κλαδικών συμβάσεων, συνεχείς παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας και των εργασιακών δικαιωμάτων, εντατικοποίηση και απλήρωτη εργασία, εκ περιτροπής και ανασφάλιστη εργασία σε ποσοστό που σε ορισμένες περιοχές φθάνει το 60%. Εδώ δηλαδή δεν πρόκειται απλώς περί φαινομένου που το παρατηρούμε. Το αντίθετο!

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, εγώ θέλω να ξαναθέσω τα δυο συγκεκριμένα ερωτήματα που έχουμε διατυπώσει. Θα παρακαλέσω τον κύριο Υφυπουργό να μην απαντήσει με τη λογική του Υπουργού του κ. Βρούτση, ο οποίος βγήκε με το στυλ αυτό της Πάρου –όπως πια επικράτησε να λέγεται- κλείνοντας μια επιχείρηση, η οποία ήταν και φορτισμένη από το φόνο που είχε ο κάνει ο αλλοδαπός που εργαζόταν σε αυτή, για πέντε μέρες και λέει «εντάξει, κάτι κάνουμε».

Πέρασε στον Τύπο ότι κάτι γίνεται. Δεν γίνεται τίποτα και γι’ αυτό εμείς, κύριε Υπουργέ, αυτό που ρωτούμε είναι συγκεκριμένο. Πόσο σκοπεύετε να μειώσετε το ποσοστό ανασφάλιστης εργασίας το επόμενο εξάμηνο; Εγώ δεν λέω να το εκμηδενίσετε, αλλά πόσο θα μειωθεί το επόμενο εξάμηνο με αυτά που θα μας πείτε, με αυτά που ήδη έχει πει ο κύριος Υπουργός.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Έγινε κατανοητό, κύριε συνάδελφε.

ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Τι μέτρα θα προτείνετε, τι νομοθετικές αλλαγές θα κάνετε; Πείτε μας συγκεκριμένους στόχους μείωσης της ανασφάλιστης εργασίας.

Αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι σε πρώτη φάση θα ήταν ένα βήμα, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί ικανοποιητικό. Εγώ σας προκαλώ λέγοντας ότι δεν μπορείτε να προτείνετε κάτι. Να το δούμε όμως από την απάντησή σας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστώ.

Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός να απαντήσει για τρία λεπτά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Όντως, με προκαλείτε κύριε συνάδελφε, όταν διερωτάσθε εάν υπάρχει το Υπουργείο Εργασίας. Εσείς που είστε; Στο νησί με τον αρχηγό σας ακόμα; Δεν ξέρετε ότι την ημέρα που καταθέσατε την ερώτηση βγήκαν δύο αποφάσεις κλεισίματος, προσωρινής διακοπής δύο επιχειρήσεων, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα;

Πρέπει δηλαδή και τώρα να μεμψιμοιρούμε επειδή πάρθηκε μία απόφαση που δεν έχει προϋπάρξει στα χρονικά επιβολής της νομοθεσίας για τις παραβάσεις των διατάξεων της εργασίας; Πρέπει πάλι ακόμη και τώρα να μεμψιμοιρούμε! Ναι, ήταν προσωρινή διακοπή. Δεν μπορείς να πας να το κλείσεις οριστικά. Θα σας εξηγήσω παρακάτω τι σκεφτόμαστε για την αυστηροποίηση αυτών των διοικητικών κυρώσεων. Αλλά να μην λέμε ότι δεν έγινε τίποτε όταν για πρώτη φορά έγινε κάτι, κάτι που μεταφράζεται σε κύρωση απτή, δεδομένη, υπαρκτή, πέρα από εξαγγελίες και ρητορείες.

Θα ξεκινήσω, λοιπόν, από την αρχή. Έχετε ακούσει ήδη από τον Υπουργό ότι κορυφαία θέση του Υπουργείου είναι ο πόλεμος κατά της αδήλωτης εργασίας. Πραγματικά το φαινόμενο είναι σε έξαρση. Όταν ένας στους τρεις εργαζόμενους είναι αδήλωτος και το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 50% στις τουριστικές περιοχές όπου η εργασία είναι περισσότερο εποχιακή, προφανώς υπάρχει μεγάλο θέμα.

Οι συνέπειες είναι μεγάλες απώλειες για τα ασφαλιστικά ταμεία. Υπολογίζονται στα έξι δις ετησίως. Υπάρχει νόθευση του υγιούς ανταγωνισμού από τη στιγμή που έχουμε εργαζόμενους που στοιχίζουν φθηνότερα, εάν είναι ανασφάλιστοι, από αυτούς που ο εργοδότης συνεπής όντας στις υποχρεώσεις του νόμου, πληρώνει τις ασφαλιστικές εισφορές τους. Έχουμε έναν εθισμό στην παραβατικότητα γιατί συνήθως αυτές οι παραβάσεις της νομοθεσίας συνδυάζονται και με φοροδιαφυγή. Το διαπιστώνουμε από τους καθημερινούς ελέγχους που προκύπτουν και βγαίνουν και στην επικαιρότητα. Τέλος υπάρχει και το μεγάλο κοινωνικό κομμάτι, διότι όπως και να το κάνουμε η αδήλωτη εργασία αποτελεί κίνητρο για τον λαθρομετανάστη να έρθει στη χώρα, αφού γνωρίζει ή του έχουν πει ή ξέρει ότι ακούγεται ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ευκαιρίες απασχόλησης ακόμη και με αυτή τη μορφή. Ξέρουμε και πόσο δραματικές διαστάσεις έχει πάρει και αυτό το θέμα.

Στο ΣΕΠΕ, το κατεξοχήν αρμόδιο σώμα για τον έλεγχο και την επιβολή κυρώσεων σε αυτά τα φαινόμενα απασχολούνται 782 υπάλληλοι εκ των οποίων 100 περίπου διοικητικοί και οι υπόλοιποι είναι επιθεωρητές εργασίας, αρμόδιοι δηλαδή για την διενέργεια αυτών των ελέγχων. Προσπαθούμε ήδη με λίγα μέσα να εντείνουμε τις διαδικασίες διενέργειας αυτών των ελέγχων σε όλη την επικράτεια ιδίως σε κάποιες περιοχές έξαρσης του φαινομένου.

Υπάρχει πρόβλεψη ακόμη για κάποιες μετατάξεις, περί των 70. Να μη σας κουράζω με νούμερα. Από αυτές περίπου 6 υπάλληλοι, αν δεν κάνω λάθος, από μετάταξη έχουν ήδη αναλάβει υπηρεσία. Από εκεί και πέρα όμως και εκεί είναι το σημαντικότερο..

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)

Θέλω λίγο την ανοχή σας κύριε Πρόεδρε, για ένα λεπτό περίπου για να απαριθμήσω τις νομοθετικές πρωτοβουλίες και τα μέτρα. Είναι νομίζω αυτό που θέλει να ακούσει περισσότερο από όλα ο συνάδελφος.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Δ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ)

Εδώ έχουμε μία πλειάδα βελτιώσεων του υφισταμένου νομοθετικού πλαισίου που θα σας τις απαριθμήσω. Σας λέω, για να γνωρίζουμε όλοι, ότι το νομοθετικό πλαίσιο είναι Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το ν.4052/2012. Κάνει λόγο για κυρώσεις και μέτρα κατά των εργοδοτών που απασχολούν παράνομα διαμένοντες πολίτες τρίτων χωρών, καθώς βέβαια και ο ν. 3996/2012 σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία των ΣΕΠΕ.

Επ’ αυτών, λοιπόν, εκκρεμούν περίπου τριάντα τρεις Υπουργικές αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα. Κάποιες από αυτές είναι θέμα ημερών να νομοθετηθούν. Ενδεικτικά σας παραθέτω μερικές, γιατί δεν υπάρχει και χρόνος. Η πρώτη Υπουργική απόφαση για στελέχωση, οργάνωση και διάρθρωση υπηρεσίας ειδικών επιθεωρητών εργασίας, άρθρο 9 παράγραφος 5 του ν. 3996 είναι έτοιμη για υποβολή. Η δεύτερη είναι ΚΥΑ. Εδώ έχουμε το Εργασίας και το Οικονομικών. Ρυθμίζει δαπάνες λειτουργίας του ΣΕΠΕ, ζητήματα σχετικά με την πάγια προκαταβολή των υπαλλήλων που βγαίνουν να διενεργήσουν ελέγχους, δαπάνες μετακίνησης, δαπάνες διανυκτέρευσης, εκτός έδρας κ.λπ.

Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο, αλλά είναι βασικής σημασίας για να μπορέσουν οι υπάλληλοι να βγουν και να διενεργήσουν ελέγχους όχι μόνο στο Λεκανοπέδιο, αλλά σε όλη την Ελλάδα. Άρθρο 14 του ν. 3996, έτοιμη για υποβολή υπουργική απόφαση.

Τρίτον: Υπουργική απόφαση σχετικά με τον προσδιορισμό των προστίμων για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Άρθρο 24, παράγραφος 1 του ν. 3996. Αυτή υπολογίζω ότι μέσα σε δέκα μέρες θα εκδοθεί, διότι πρόκειται για υπουργική απόφαση.

Τέταρτον: Υπουργική απόφαση για κατηγοριοποίηση παραβάσεων εργατικής νομοθεσίας, εισαγωγή εξαιρέσεων τέτοιων κατηγοριών και βέβαια, τα σχετικά με την πράξη επιβολής προστίμου. Δεν θέλουμε να εξαντλούμε την αυστηρότητά μας, αλλά ακόμα οι εξειδικεύσεις αυτές οπωσδήποτε είναι σημαντικές για την επιβολή κυρώσεων. Έτοιμη σε έναν περίπου μήνα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, εάν τα έχετε γραπτά, μπορείτε να τα καταθέσετε στα Πρακτικά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κύριε Πρόεδρε, τα υπόλοιπα είναι δυο-τρεις ακόμη αποφάσεις τις οποίες θα αναλύσω στη δευτερολογία μου για να καταδείξω ότι όχι μόνο δεν έχουμε καθεστώς αδράνειας και λήθαργου, αλλά καθεστώς υπερδραστηριότητας όσον αφορά την αντιμετώπιση του φαινομένου από πλευράς Υπουργείου.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Ο κ. Κριτσωτάκης έχει το λόγο, για τρία λεπτά.

ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω και θα είναι εδώ ο χρόνος να μας διαψεύσει, τον έναν από τους δύο τουλάχιστον -δεν μπορεί να δικαιώσει ή να διαψεύσει και τους δύο- ότι δεν πρόκειται να κάνετε τίποτα με αυτό και αποφύγατε επιμελέστατα να απαντήσετε σε αυτό που σας είπα. Σε ένα εξάμηνο πόσο θα κουνήσετε το δείκτη;

Εγώ, λοιπόν, θα σας πω ότι θα αυξηθεί ακόμα και με αυτά τα μέτρα που λέτε, διότι αυτά που είπατε τώρα είναι επαναλήψεις και μάλιστα, κακές επαναλήψεις. Όχι μόνο δεν έχουμε μια βελτίωση μέσα στην επανάληψη, αλλά είναι και αρνητικά. Βέβαια, είπατε ότι λείπει ο κ. Τσίπρας, ότι κάνει διακοπές, άρα αυτός θα φταίει. Γι’ αυτό το είπατε ή για κάτι άλλο; Εν πάση περιπτώσει, αδυναμία ψάλτου, έξω η μπάλα από το γήπεδο.

Θα ήθελα να σας πω ότι εδώ είναι και ίσως θα μπορούσε να εμφανιστεί μια στιγμή να διαψεύσει, διότι από το πρωί φαίνεται ότι επικοινωνιακά στη Νέα Δημοκρατία έχουν λάβει εντολή τα στελέχη της -παρακολούθησα από δύο τουλάχιστον- να λένε το ίδιο ακριβώς, οπότε λοιπόν αφήστε και τα καρμπόν.

Όμως, εν πάση περιπτώσει, εγώ τι θα σας πω; Θα σας πω ότι όπως είναι τα πράγματα σήμερα, αυτά τα νούμερα που σας ανέφερα είναι ακριβή, ακριβέστατα.

Το δεύτερο που θέλω να σας πω είναι ότι στα πλαίσια της ανασφάλιστης εργασίας υπάρχει αξιοποίηση του θεσμού της πρακτικής άσκησης των σπουδαστών στις τουριστικές επιχειρήσεις και αυτή τη στιγμή οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν και 60% τέτοιους οι οποίοι υποτίθεται ότι είναι μαθητευόμενοι. Αυτοί φαλκιδεύουν τα στοιχεία και τους αριθμούς, αυτούς τους μαύρους αριθμούς που εγώ σας παρουσίασα. Αν είχα χρόνο, θα σας έλεγα ότι όταν ήταν ο κ. Λοβέρδος στη δική σας θέση είχα πει και είχα καταγγείλει ένα φαξ που έλεγε «Σας δίνω από έναν έως τρεις χιλιάδες τέτοιους τσάμπα» και τέλος πάντων, αναγκάστηκε να μου πει ότι θα κάνει νομοθετική πρωτοβουλία και ρύθμιση.

Ξέρετε τι έκανε; Επέτρεψε να γίνεται νομιμοποίηση 17% στις επιχειρήσεις και το 17% κρυβόμενο μέσα στις βάρδιες, έχει γίνει διπλάσιο ή και τριπλάσιο. Αυτά μπορείτε να τα δείτε και αν μπορείτε να τα δείτε, μπορείτε να τα αντιμετωπίσετε; Μήπως σας εμποδίζει και το Μνημόνιο και όλες αυτές οι γενικές πολιτικές που έχετε; Θα σας πω ότι εξαγγείλατε -ο κ. Βρούτσης, δηλαδή- με τυμπανοκρουσίες το κλείσιμο του ξενοδοχείου στην Πάρο, όταν δούλευε ανασφάλιστος ο μετανάστης από το Πακιστάν που κατηγορείται για την επίθεση και τη δολοφονία της νεαρής κοπέλας.

Απειλείτε, κύριε Υπουργέ, με πρόστιμα και λουκέτα όσους απασχολούν ανασφάλιστους εργαζόμενους, αλλά ξέρετε πόσοι είναι οι Έλληνες -διότι πήγατε σε αυτούς και εγώ δεν λέω κακώς- παντού στην ανασφάλιστη εργασία; Όμως, προσέξτε, διότι εκεί που είναι οι ανασφάλιστοι Έλληνες δεν έχετε πάει και δεν θα πάτε. Ποιος διέλυσε το ΣΕΠΕ;

Θα σας πω την κατάσταση στο Ηράκλειο και αν είχαμε χρόνο, θα ήταν για γέλια και για κλάματα να σας πω ότι είναι τέσσερις επιθεωρητές με κανένα αυτοκίνητο, όταν μπορέσουν να κάνουν, ας πούμε, κανέναν έλεγχο. Και στο τέλος ξέρετε τι γίνεται; Υπάρχουν 5.647.000 ευρώ που έχουν οριστικοποιηθεί και από αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία τα δικά μου -για να δω αν έχετε στοιχεία, κύριε Υπουργέ- ούτε το 10% δεν έχει εισπραχθεί, ενώ έχει λήξει. Δεν είναι ότι πρέπει να λήξει για να εισπραχθεί. Έχουν λήξει, δεν εισπράττονται.

Όλα αυτά ξέρετε τι λένε; Υπάρχουν πολιτικές που διαμορφώνουν αυτό το περιβάλλον. Θα μπορούσαμε να μιλάμε πενήντα ώρες για να πούμε τα λάθη και τις παραλείψεις και αυτή τη στιγμή δεν διορθώνονται με τρεις ή με δέκα και πενήντα υπουργικές αποφάσεις. Αλλαγή πολιτικής θέλει και γι’ αυτό νομίζω ότι δεν ήμουν υπερβολικός, όταν είπα ότι πρέπει να υπάρξει Υπουργείο Εργασίας κάποτε για να ασχολείται με την εργασία στον τουρισμό και στον επισιτισμό, αλλά και παντού. Όμως εγώ επικεντρώνομαι σε αυτό, διότι υπάρχει ένα μεγάλο θέμα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Λέμε ότι ο τουρισμός είναι αυτό που μπορεί να σώσει την ελληνική οικονομία, είναι κάτι που λέμε ότι λειτουργεί και σας λέω ότι φθίνει διαρκώς και ένας από τους λόγους είναι και αυτός με την ανασφάλιστη εργασία, που επηρεάζει την ποιότητα στον τουρισμό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ολοκληρώσετε, κύριε συνάδελφε.

ΜΙΧΑΗΛ ΚΡΙΤΣΩΤΑΚΗΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι θα σας καταθέσω στα Πρακτικά έγγραφα από τους εργαζόμενους του “Blue Capsis” που λένε ότι εκεί που έγινε έλεγχος, εκεί που βρέθηκαν οι παραβάσεις, εκεί που είπε το ΣΕΠΕ τι πρέπει να γίνει, πέρασαν οι προθεσμίες που έβαλε το ίδιο το ΣΕΠΕ και το Υπουργείο και παρά τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων κανείς δεν κινείται.

Εκεί θέλει υπουργικές αποφάσεις, κύριε Υπουργέ; Εκεί τι θέλει;

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Μιχαήλ Κριτσωτάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Πάντως, δεν μου απαντήσατε σε τίποτα σχεδόν και κυρίως εγώ θα επικεντρώσω στο εξής για να μου πείτε τουλάχιστον τώρα. Πέστε μου: σε ένα εξάμηνο θα έχει «κουνηθεί η βελόνα» προς το θετικό; Με ποιον τρόπο; Ορίστε, αυτή είναι η πρόκληση. Σας προκαλώ ξανά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για να δευτερολογήσετε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας): Κύριε συνάδελφε, μίλησα σχεδόν έξι λεπτά. Στο χρονοδιάγραμμα των διακοπών του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης αναφέρθηκα κατ’ ελάχιστον για πέντε δευτερόλεπτα σε μία αποστροφή του λόγου μου. Τον υπόλοιπο χρόνο -δεν πρόλαβα κιόλας και επιφυλάχθηκα για τη δευτερολογία μου- ανέλυα τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου και πρώτα απ’ όλα είπα τα σχετικά με την εφαρμογή μιας διαδικασίας κυρώσεων στην πράξη ίσως για πρώτη φορά.

Εν πάση περιπτώσει, νομίζω ότι αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο. Ίσως μας ξενίζει. Όμως, νομίζω ότι είναι θετικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Θα ήθελα να καταθέσω στα Πρακτικά τις δύο αποφάσεις επιβολής ποινής προσωρινής διακοπής λειτουργίας του συνόλου κάποιας επιχείρησης. Δεν είναι μόνο μία ποινή στην επιχείρηση που απασχόλησε τον παρανόμως διαμένοντα στη χώρα Πακιστανό, που τέλεσε την εγκληματική πράξη στην Πάρο. Είναι και άλλη μία στην Πάρο όπου βρέθηκε για έλεγχο κλιμάκιο ελέγχων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Δύο, είναι, λοιπόν οι αποφάσεις και όχι μία.

(Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Ενδεχομένως, από την κλιμάκωση των άλλων ελέγχων θα προκύψουν και άλλες σε τουριστικές περιοχές ιδίως αυτήν την περίοδο. Τι να κάνουμε; Η κρίση ξέρετε πολλές φορές είναι άλλοθι για την έξαρση παραβατικότητας. Λέει ο επιχειρηματίας «εγώ δεν τα βγάζω πέρα, είναι πολύ υψηλό το μη μισθοδοτικό κόστος εργασίας», προχωράει σε εκδηλώσεις αυτού του φαινομένου, δηλαδή προσλαμβάνει αδήλωτους εργαζόμενους και λέει «Τι να κάνουμε βρε παιδιά; Η κρίση».

Όμως, εμείς δεν πρέπει να το βλέπουμε έτσι και πρέπει να είμαστε συνεπείς στην προσπάθειά μας να καταπολεμήσουμε αυτό το φαινόμενο. Μακάρι να μπορούσαμε να το πατάξουμε. Μακάρι να μπορούσαμε να κάνουμε ασφαλή πρόβλεψη.

Πώς να κάνω πρόβλεψη, κύριε συνάδελφε; Αν, δηλαδή, η υφεσιακή πορεία της οικονομίας συνεχιστεί, μπορώ να πω ότι εγώ θα έχω βελτιώσεις της τάξεως του τόσο τοις εκατό;

Ο μεγάλος αγώνας που δίνουμε όλοι αυτήν την ώρα είναι να αναστρέψουμε αυτήν την πορεία, έτσι ώστε να γίνει κάποια επανεκκίνηση, να δοθεί κάποιο χρόνος στη χώρα να ανασάνει και να προχωρήσει, εν πάση περιπτώσει, σε μία διαφορετική πορεία. Η έξαρση ή η ύφεση αυτού του φαινομένου εξαρτάται άμεσα σε ευθεία αναλογία από τη γενικότερη πορεία της ελληνικής οικονομίας. Μακάρι να μπορούσα να είμαι πιο συγκεκριμένος.

Θα ήθελα να συμπληρώσω, όμως –και τελειώνω με αυτά- ότι στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο είναι άλλη μία υπουργική απόφαση, η οποία, εν πάση περιπτώσει, έχει εξαγγελθεί από τον Υπουργό, επομένως δεν μπορεί να αργήσει να εκδοθεί. Αυτήν ακριβώς περιέγραψα και την εφαρμόσαμε στην πράξη σχετικά με τη διαδικασία της επιβολής της διοικητικής κύρωσης, δηλαδή προσωρινή διακοπή της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης ή οριστική διακοπή για αδήλωτη εργασία. Είναι το άρθρο 25 του ν. 3996∕2011.

Εδώ βάζουμε για πρώτη φορά τρία στάδια: διοικητικών κυρώσεων, χρηματικό πρόστιμο αν διαπιστωθεί η παράβαση αυτή, δηλαδή αδήλωτη εργασία στην επιχείρηση, σε περίπτωση υποτροπής προσωρινή διακοπή της επιχείρησης στο σύνολό της και το νέο που εισάγουμε σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, δηλαδή για δεύτερη φορά αν διαπιστωθεί ότι απασχολείται αδήλωτη εργασία στην επιχείρηση, είναι η οριστική διακοπή, «λουκέτο».

Κάνουμε αυστηροποίηση της νομοθεσίας. Βεβαίως! Θα αποτρέψει, όμως, απελπισμένους ή δήθεν απελπισμένους από την κρίση επιχειρηματίες να χρησιμοποιήσουν την αδήλωτη εργασία; Ελπίζουμε πως ναι. Θεωρούμε ότι αυτό, όμως, δεν είναι επαρκές μέτρο για να αντιστραφεί το φαινόμενο. Κάνουμε, όμως, το χρέος που αναλογεί σε εμάς, δηλαδή να το αντιμετωπίσουμε με αυστηροποίηση της νομοθεσίας και κυρίως, από εκεί και πέρα, με διαδικασία επιβολής της στην πράξη, στην εφαρμογή.

Ήδη έχουμε την πρώτη ένδειξη. Δεν είναι παρά μία ένδειξη. Δεν αρκεί. Θα δούμε τι θα ακολουθήσει.

Το τελευταίο –και κλείνω με αυτό- είναι κάποια υπουργική απόφαση. Αυτή θα εκδοθεί και θα τεθεί σε λειτουργία –θα έλεγα- μεσοπρόθεσμα, ελπίζω δηλαδή μέσα στον επόμενο χρόνο. Είναι η σχετική με την έκδοση της κάρτας εργασίας. Η κάρτα εργασίας θα βοηθήσει όλο αυτό το σύστημα και φυσικά, θα έχει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, διότι θα καταστήσει –θα το πω έτσι- πιο αδιάβλητη από πλευράς συστήματος την καταγραφή και τη συγκεκριμενοποίηση της δηλωμένης εργασίας, των ασφαλισμένων δηλαδή. Οπωσδήποτε, θα έλεγα ότι είναι η σημαντικότερη νομοθετική πρωτοβουλία που έχει να κάνει με το Υπουργείο σε σχέση με το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Θα τεθεί σε εφαρμογή, όπως σας είπα, μέσα στον επόμενο χρόνο. Νομίζω ότι αυτή κυρίως θα αλλάξει όλο το σύστημα και θα καταστεί έτσι δυνατό να περιοριστεί και ηλεκτρονικά πλέον η αδήλωτη εργασία.

Όμως, όλα αυτά αυτήν την ώρα για εμάς δεν μπορεί να είναι παρά ένα όραμα. Από την πράξη θα κριθεί η πιστότητα αυτού του οράματος, αυτού που περιμένουμε για να βελτιώσει το σύστημα. Από εκεί θα αξιολογηθούμε και θα κριθούμε –νομίζω- όλοι ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.